Veckans bokbloggsjerka

jerka11Varje vecka så ställer Annika en fråga som vi som är med i bokbloggsjerka ska svara på.

Denna veckans fråga är:

Skriv om för- och nackdelar med att vara en slav under böckerna, och ge gärna tips på hur du brukar skapa mer tid för mer läsning.

Fördelarna är helt klart att man när som helst kan få uppleva nya världar, träffa nya personligheter och utöka sin kunskap. När jag var yngre hade jag väldigt stora och svåra psykiska besvär. Att få läsa var en lättnad för mig. Att få lämna den hemska värld jag befann mig i och få leva i en annan för en stund. Led också av stora sömnsvårigheter så medan alla andra sov, träffade jag mina vänner i dom andra världarna. Kunde sluka en bok per natt. Vilket gjorde mig stamgäst på biblioteket. Läste väldigt fort ut alla böckerna i mammas personliga bibliotek. Nackdelen är helt klart pressen man känner. Jag känner hela tiden att jag vill läsa den och den och den boken. Om jag kunde hade jag velat läsa flera stycken samtidigt. En annan nackdel är att andra uppfattar en som osocial när jag gärna läser en bok på pauser eller på bussen eller liknande. En stund för mig själv. Men i själva verket är jag totalt tvärt om. Jag är så social att jag ibland behöver dom här stunderna för mig själv i en annan värld där jag kan låta huvudet och tankarna vila.

För att skapa mer tid så läser jag vart jag än är. På bussen, på pauserna på jobbet, medan jag väntar på bussen, i köerna på banken, medan jag väntar på vänner och möten, medan jag lagar mat, i badet, i pauserna medan jag ser någon film. Alla små stunder. Jag är också en multitasker så när jag vill kan jag också läsa en bok och se en film samtidigt utan problem. Jag går i stort sett aldrig hemifrån utan en bok även när jag är i en lästorka. Vill alltid ha en bok tillgänglig hvis lusten faller på.

Tyvärr tar mitt jobb allt för mycket av min tid och energi vilket gör att min läslust går väldigt upp och ner. Det är super trist för jag absolut älskar att läsa.

5 thoughts on “Veckans bokbloggsjerka

  1. Vargnatts bokhylla 15 februari, 2014 kl. 01:55 Reply

    Ja det positiva väger helt klart över🙂

  2. Monika 15 februari, 2014 kl. 09:14 Reply

    Just det där med att kliva in i andra människors världar, både bokstavligt och bildligt, tror jag är väldigt nyttigt.

  3. Holavedsbruden Ewa K 16 februari, 2014 kl. 18:47 Reply

    Det är underbart att läsa böcker.

  4. Freja 16 februari, 2014 kl. 19:43 Reply

    Böcker öppnar verkligen helt nya världar!

  5. [Anna] 18 februari, 2014 kl. 13:59 Reply

    Klart man måste ha med sig en bok var man än ska, det är så trist när det kommer en lässtund och man inte har en bok med sig!

Kommentera

