Har ni hört talas om BookCrossing?

bookcrossing22En kollega till mig som även han är lika bokintresserad som jag och faktiskt är utbildad bibliotekarie berättade för mig om BookCrossing. Det är något jag har gjort några gånger men inte vetat om att det faktiskt är något vanligt och finns över hela världen. Böcker jag inte tycker om, inte läst färdig och aldrig kommer att läsa färdig brukar jag försöka ge bort på ett eller ett annat sätt för att göra plats till böcker jag faktiskt vill behålla. Att kasta en bok är oaktuellt och jag känner inte så många som läser. Så detta och ibland ge till secondhand är den bästa lösningen för mig. Det kan vara på vis så som att jag lämnar en bok på bussen med en varsågod lapp, på ett cafe, parkbänk osv. Jag vet aldrig vad som sker med böckerna men jag hoppas att dom finner ett nytt hem. Men detta med Bookcrossing så kan du faktiskt följa dina böcker. Man genererar ett unikt BCID nummer och klistrar in i boken med information om BookCrossing. Personen som finner den kan då gå in på sidan och ge besked om att personen funnit den och sen när läst färdig, ger den vidare. Så tekniskt sett så kan man följa just den boken runt hela jorden mer eller mindre. Hur häftigt är inte det?

bookcrossing.com kan ni läsa mer om det. Finns även en svensk sida, bookcrossing.se, men den ser inte lika utförd ut som orginalsidan.

2 thoughts on “Har ni hört talas om BookCrossing?

  1. [Anna] 17 februari, 2014 kl. 13:37 Reply

    Åh grymt kul🙂

  2. Linnea/Bokblomma 18 februari, 2014 kl. 20:26 Reply

    Har aldrig hört talas om förut! Låter som en himla bra grej i alla fall.😀

Kommentera

