Boktjuven

Av Markus Zusak
9186587838Originaltitel: The book thief
Antal sidor: 585
Läst på Språk: Svenska
Format: Pocket
Serie: 

Det är Döden som vill att du följer med. Han vill att du lyssnar till berättelsen om den unga Liesel Meminger vars liv och öde han fascineras av. Och när döden ber dig lyssna är det svårt att låta bli!

Tyskland 1939. Landet håller andan. Döden har aldrig haft mer att göra, och det är bara början. Nioåriga Liesel Memingers liv förändras när hon plockar upp en bok på marken bredvid sin lillebrors grav. Det är Dödgrävarens handbok som lämnats där av misstag och det är den första bok hon stjäl. Med hjälp från sin fosterpappa lär hon sig läsa och snart har hon inlett en kärleksaffär med ord och böcker.

 

Ibland så ser man en bok och man får den där känslan av att just den där måste jag bara läsa. Såg trailern till filmen som kommer på bio och såg att den är baserad på boken. Så utan att iveta något speciellt om vad den handlar om såg jag till att få köpt den och nu läst färdigt. Måste säga att jag blev förvånad. Med tanke på att jag inte visste speciellt vad den handlade om hade jag ändå inte väntat mig att hela historien skulle berättas utav döden själv. Det var ett anorlunda sätt att skriva boken på och i början trodde jag att det hade varit bättre om jag fick följa karaktärerna som man brukar få följa dem. I nu tid och inte som en historia.

Men jag vande mig fort och kom allt djupare in i boken. Det är en tegelsten till bok men ack så bra den är. Har läst recensioner som är väldigt blandade kring denna boken. Men måste erkänna att jag tillhör den skaran som har förälskat sig i berättelsen. Tycker speciellt mycket om de små berättelserna och teckningarna som Max målade.

Den är snyggt skriven och inga detaljer missas. Man får klara och fina beskrivningar på omgivning, miljö och karaktärer. Beskrivningarna kring kriget, judarna och allt lidande är oerhört påtaglig och äkta. Jag kunde lika gärna ha varit där och då.

Måste tyvärr säga att jag inte tycker om slutet. Redan i början på boken kunde jag förutse hur den skulle sluta och jag blev faktiskt besviken när jag fick rätt. Boken har konstant överraskat mig och därmed hoppades jag på ett slut som också gjorde det. Tyvärr inte och det gör att betyget på boken blir lite sämre för vad jag egentligen hade satt om den hade haft ett annat slut. 

Glädjer mig i vartfall till att få se filmen. Jag hoppas dom har gjort den bra.

betyg7

Taggat:, , , , ,

4 thoughts on “Boktjuven

  1. anette 22 februari, 2014 kl. 22:34 Reply

    Så flott bokomtale! Jeg tror at dette er en bok man enten elsker eller ikke syns om i det hele tatt. Jeg elsker denne boken og er ikke i tvil om at det er den beste jeg noensinne har lest. Jeg syns slutten var vidunderlig vakker og hjerteskjærende sørgelig. Men jeg skjønner at noen kanskje syns den var forutsigbar. Og så syns jeg du har en utrolig flott blogg, gleder meg til å følge deg videre. Hilsen Anette🙂

    • Marica 23 februari, 2014 kl. 11:02 Reply

      Tack så mycket. Alltid roligt med nya följare.🙂
      Jag kan hålla med om att detta är nog en bok som är antingen eller. Ska bli kul att få se den som film.

  2. Maddes bokblogg 23 februari, 2014 kl. 11:38 Reply

    Håller på och läser boktjuven nu. Tycker om den men den fastnar inte hos mig. Har läst till och från två veckor nu men kommer ingenstans😦

    • Marica 23 februari, 2014 kl. 11:41 Reply

      Usch det är så trist när man läser en bok som man inte kan säga är dålig, men inte fastnar hos en så man tar sig liksom inte riktigt igenom den. Jag har en sådan bok. Black Dog heter den. Kan inte säga att den är dålig men jag fastnar inte riktigt. Vilket gör att jag aldrig får läst färdigt den. Har läst över hälften och den står i bokhyllan redo för nästa gång jag skall ge mig på den. Eftersom jag inte tycker den är dålig kan jag heller inte riktigt ge upp. Bara ta en paus. Se om det kanske hjälper dig. Ta en paus och läs något annat. Du kanske inte är helt redo för boken ännu.

Kommentera

