Kackerlackorna

Av Jo Nesbö

9185625469Originaltitel: Kakerlakkene
Antal sidor:
 
371
Läst på språk: Svenska
Format:
 Pocket
Serie: Harry Hole 02

En politisk skandal hotar när Norges ambassadör i Thailand hittas mördad på ett motellrum. Att statsministerns nära vän har foton på nakna småpojkar i sin portfölj får inte komma till allmän kännedom. På UD i Oslo vill man snabbt tysta ner mordet och i samråd med polisen skickas Harry Hole till Bangkok för att på ett diskret sätt hitta den skyldige. Väl på plats i den myllrande storstaden kämpar Harry för att vänja sig vid hettan, trafiken och ett liv utan alkohol.

För varje dag klarnar mystiken kring mordet allt mer det är något oroväckande som pågår i den norska kolonin i landet. Ljusskygga personer vill hindra att sanningen ska komma fram och Harry förstår att han måste vara allt annat än diplomatisk för att lösa fallet.

 

Jag läste min recension på första boken om Harry Hole, Fladdermus mannen. Jag måste säga att jag känner ganska likadant även för denna bok. Ser fortfarande Jo i huvudet när jag tänker på Harry Hole på grund av bristfälliga beskrivningar. Ingen stor spänning eller sömnlösa nätter över denna heller tyvärr. Börjar tycka att Jo Nesbö är lite väl över hyllad för så himla fantastisk kan jag inte hålla med om att han är. Faktum är att jag inte minns så mycket ifrån första boken fast det bara är lite över ett halvår sedan jag läste den. Så ett stort intryck har den inte gjort för att kunna fastna i mitt minne och det gjorde inte denna heller.

Miljön i boken är fortfarande lika bra precis som i första boken. Det ger mig en känsla av att Jo har varit där eftersom det känns så levande och äkta. Karaktärerna känns verkliga om än lite väl enkla och hela upplösningen på mordgåtan kändes lite väl invecklad och långsökt. Kanske inte helt det slutet jag kunde ha sett på gåtan, men det är ju inte jag som skrivit boken.😛

Känner mig efter denna boken sval inför att läsa något mer om Harry Hole. Men av någon anledning så köpte jag två böcker av Nesbö i min senaste storbeställning så jag har en tredje bok ståendes i hyllan. Så kommer säkert att läsa den också i framtiden. Om inte den imponerar på mig så tror jag tyvärr att det inte blir några fler böcker.

betyg3

Taggat:, , , ,

Kommentera

