Divergent

Av Veronica Roth
0007536720Originaltitel: Divergent
Antal sidor:
 487
Läst på språk: Engelska
Format:
 Pocket
Serie: Divergent 01

I Beatrice Pryors dystopiska hemstad Chicago är samhället uppdelat i fem falanger: De ärligaDe osjälviskaDe tappraDe fridfulla och De lärda. En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra för resten av livet. För Beatrice står valet mellan att stanna kvar med sin familj hos De osjälviska eller att vara den hon innerst inne är.

Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv. Under den hårda initieringsfas som följer, döper Beatrice om sig till Tris och tvingas utkämpa strider mot sina medkandidater för att upptas av De tappra. Bara de tio bästa släpps in, de övriga tvingas leva utanför samhället som falanglösa. Under extrema fysiska och psykiska prövningar måste Tris avgöra vilka som är hennes verkliga vänner och vad hon egentligen känner för sin mystiske instruktör, Four.

Tris bär också på en farlig hemlighet. När samhället hotas av våldsamma konflikter inser hon att den skulle kunna rädda de människor hon älskar. Om den inte förgör henne först.

Jag läste en recension på den här boken någonstans där ute bland alla bokbloggar. Kommer tyvärr inte ihåg vilken. Men den kändes först inte som något för mig så jag skrev aldrig upp den på min ”att läsa” lista. Men så i lördags var jag till bokhandeln för att egentligen köpa något annat. Kom i stället ut med denna. Den bara stod där i hyllan när jag strosade förbi. Kallade på mig. Så ja, överprisad men jag köpte den ändå. Tur är väl det.

Måste säga att jag blev positivt överraskad. Ja det är en bok som är klassad som ung/vuxen men jag försöker vara mer öppen och även läsa den typen av böcker för jag tror det gömmer sig massor av goda bitar i den kategorin. Jag kan säga att till stunder kände jag att jag var för gammal för den här boken men i andra stunder så kändes den så rätt för mig att det jämnar ut sig. Miljön är fantastisk och jag tycker att de flesta karaktärerna är gott beskrivna. Hon lägger lite för mycket tid på att beskriva småsaker till utseende framför allt på Four. Men jag förstår det då hon försöker skapa en stämning. Dock blir den stämningen lite klyschig för mig. Men jag bara ignorerade den och fortsatte läsa. Spännande är den också. Faktiskt så spännande att jag läste ut den på lite över en dag. Började sent i Lördags och blev färdig måndag. Så i tisdags var jag givetvis tvungen att springa på bokhandeln och få köpt in den andra boken. Jag måste få veta hur det går.

Även funnit ut att denna har det gjorts film på och snart har premiär. Spännande. Har tjuvkikat lite på trailern och märkte att jag blev lite besviken över skådespelarna. Inte alls så som jag hade förutsett mig. Han som spelar Four ser lite sliskig ut. Nästan som en Edward från Twilight. Säkert fantastisk för alla tonåringarna där ute men jag är ingen tonåring längre. Men som sagt, jag har ju inte sett filmen ännu och jag kan ju ha fel.🙂

betyg8

Taggat:, , , ,

Kommentera

