New Yorks Gudar

Av Lyndsay Faye
9187319624Originaltitel: The Gods of Gotham
Antal sidor:
 423
Läst på språk: Svenska
Format:
 Pocket
Serie: Timothy Wild 01

Året är 1845 och staden New York bildar sin första poliskår. Samma år drabbar den stora svälten Irland och dessa två händelser kommer tillsammans att förändra New York för alltid.

Irländaren Timothy Wild jobbar som bartender och drömmer om att spara tillräckligt med pengar för att gifta sig. När en eldsvåda förstör stora delar av nedre Manhattan drabbas han hårt. Hemlös, arbetslös och vanställd ser han ingen annan räddning än att tacka ja till sin brors erbjudande om ett jobb inom poliskåren. Timothy hamnar i det ökända sjätte distriktet. En kväll under sin patrullering stöter han på en blodig flicka som berättar om de begravda kropparna norr om 23d Street.

Kampen för rättvisa kan komma att kosta honom livet.

 

Det här var en berg och dalbana bok för mig. Först lockade den mig inte alls, kunde inte ens förstå varför jag köpte den. Men tillslut började jag läsa den. Hade till en början svårt att komma in i boken och texten kändes inte helt flödande till en början. Men sen så ändrade det sig och jag fastnade för den otroliga historiken och beskrivningarna. Nu är jag inte så gott känd med New York kring den här tiden men Faye har gjort ett fantastiskt jobb med att få miljön levande och lockande för läsaren. Trots den smutsiga, själviska, drogstinna samhället fullt av horor, tjuvar och aggressioner så kunde man se de små ljusa guldklimparna i vardagen som faktiskt fick folk att fortsätta.

Timothy Wild till början är en blek karaktär för mig. Allt annat runt honom beskrivs men inte så mycket om själva han. Men han växer och klarnar ju längre i boken man kommer. Trots att det här bara är första boken ser jag en guldklimp som kan växa och visa sig passa bland mina serie samlingar jag har i bokhyllan.

Själva mordfallet är groteskt och utredningen är tafatt till en början. Men Faye spinner spänningen vidare och stramare tills man helt inte kan sluta läsa för att man vill veta hur det går. 

Trots allt som jag sa i början, det här är en berg och dalbana bok. Kände mig inte helt tillfreds när boken var över och det var något som fattades. Riktigt vad vet jag inte. Kanske jag kommer på det om jag får chans att läsa fler om Timothy Wild.

betyg6

Taggat:, , , ,

Kommentera

