Främlingen

Av Diana Gabaldon
9170028362Originaltitel: Outlander
Antal sidor:
 735
Läst på språk: Svenska
Format:
 Pocket
Serie: Outlander 01

Andra världskriget är över och Claire Randall och hennes man reser till Skottland för att lära känna varandra igen efter krigsårens påtvingade separation. Vid en utflykt till häxringen Craigh na Dun hemsöks Claire av magiska krafter – som ett viljelöst offer dras hon in i en klyfta i stenformationerna.
Tidsresan har börjat. Året är nu 1743. Claire är en främling i en oförsonlig tid. De skotska klanerna kämpar ett blodigt frihetskrig mot den engelska kungamakten. Claire misstänks vara engelsk spion och tas till fånga av klanen MacKenzie.
Hon möter nu Jamie Fraser som blir hennes beskyddare och älskare. Mellan dem växer en passion som är starkare än tid och rum. Claire inser att Jamie är mannen hon väntat på i hela sitt liv. Med fruktan ser hon fram mot den stund då hon måste välja mellan honom och att återvända till sin egen tid…

Fantastisk? Underbar? Verklig? Värmande? Ja jag finner inga ord som kan beskriva vad jag känner just nu. Miljön är skriven så bra att det känns som att jag lika gärna kunde ha varit där. Jag skrev ett inlägg tidigare i veckan om att jag inte ville läsa vidare för jag visste det skulle sluta olyckligt men givetvis kunde jag inte låta bli. Kan inte säga att den slutade olyckligt men inte så där fantastiskt lycklig heller. Den slutade någelunda lyckligt men med ett moln fylld av tårar, sorg, död och rädsla som jag vet ligger i böckerna framöver.
Nackdelen med den här boken är att den är så bra skriven att det är psykiskt påfrestande. Man skrattar och gråter med karaktärerna. Man ängslas och är rädd. Kroppen och huvudet spänner sig medan man läser sida efter sida om en tid och händelse där vad som helst kan hända. Det är sällan jag påverkas så pass av böcker att jag drömmer om den, kroppen och huvudet blir påverkade. Och jag säger till den författare som lyckats med den svåra konsten att väva in mig i sitt väv, bra jobbat. Få lyckas men Diana Gabaldon lyckades verkligen.

Det är svårt att klassa den här boken. Jag vill inte sätta den i ett fack som husmorsroman (som jag vet många vill att den ska höra till). Jag ser den halvt om halvt lite sci fi på grund av tidsresandet. Den är oerhört historisk och väldigt spännande samt fylld av äventyr.

Nu står jag med valet om jag ska kasta mig över den andra boken eller bryta av med något annat. Jag har lust med både och jag vet inte vad som passar mig bäst just nu. Fortsätta resan med Jamie och Claire eller låta deras öden få vänta ett tag till medan jag tar ett brake med någon annan bok och i så fall vilken?

betyg10

Taggat:, , , , , ,

2 thoughts on “Främlingen

  1. Monika 4 april, 2014 kl. 06:26 Reply

    Oj, denna har jag haft stående i hyllan så länge att den blivit hyllvärmare. Nu blev jag riktigt sugen på att börja läsa🙂

    • Marica 5 april, 2014 kl. 16:24 Reply

      Gör det. Du håller väl fortfarande på med din kamp mot hyllvärmare så kan ju vara ett ypperligt tillfälle.😉

Kommentera

