Veckans bokbloggsjerka

jerka11Varje vecka så ställer Annika en fråga som vi som är med i bokbloggsjerka ska svara på.

Annika läste ett inlägg hos Bokblomma, som gjorde henne lite upprörd. Det handlar om hur deckare ofta är skriva efter mall, dåligt korrekturlästa och ganska intetsägande. Jag läste också inlägget och hade smått samma reaktion som Annika.

Denna veckans fråga är:

Hur ser din syn på deckargenren ut och hur ställer du dig till dåligt korrekturlästa böcker? 

Jag är väldigt förtjust i deckare och är väl den genren jag har läst mest av under min uppväxt. Jag läser inte lika mycket i dag som förr och det ligger väl mest i att även deckare kan bli enformigt i längden. Precis lika enformigt som romantiska böcker, eller skräck eller en vilken genre som helst. Så jag försöker blanda så mycket som möjligt. Lite utav av allt.

Att säga att deckare skulle vara sämre för att det följer en mall är något jag inte kan hålla med om. Det finns ramverk och regler inom allt och litteraturen är inget undantag. Att säga att någon genre är sämre än andra är också något jag tycker är dumt. Det finns ingen dålig litteratur. Smaken ligger i läsaren och det viktigaste är vad läsaren tycker om och vill läsa. Inte vad alla andra tycker är bra litteratur och tycker man ska läsa. Att stämpla viss litteratur som dålig är något jag tycker vi inte ska göra och alla ska sluta med. Ingen ska behöva skämmas för att dom vill läsa en viss typ av böcker.

När det kommer till korrekturläsning så är det väl samma sak där som i alla genrer. Det finns bra skrivna och det finns böcker som skulle behöva gå igenom en ytterligare korrekturläsning. Jag tycker inte att det är sämre i deckargenren än vad det är i alla andra genrer. Jag är inte så grammatisk pedant. Några felstavningar här och där går mig som regel förbi och jag blir inte upprörd av det, men böcker som är dåligt översatta, meningar som inte är upplagda så att man som läsare får ett flyt i läsningen är något jag stör mig på. Och det sker inte bara i deckargenren utan jag har märkt av det i olika typer av böcker.

5 thoughts on “Veckans bokbloggsjerka

  1. [Anna] 6 april, 2014 kl. 17:22 Reply

    En genre har vissa byggstenar för att en bok ska hamna inom den genren så det känns rätt självklart att de kan bli enformigt att bara läsa en genre därför jag varierar med flera och det känns som att vi är många som gör så🙂

  2. Freja 6 april, 2014 kl. 23:33 Reply

    Deckare/Kriminalromaner är en livslång kärlek för mig sen jag läste min första Kittybok som barn och första Christie i tidiga tonåren. Särskilt gillar jag när samhällskritik vävs in i berättelsen och ger den tidsfärg. Miljöerna brukar oxå tilltala mig, och karaktärerna som är med.

    Oavsett genre tycker jag att allt för mycket språkliga felaktigheter stör min läsning och gör att en annars bra intrig inte alls blir någon bra läsupplevelse. Jag har inte läst någon av ”50 nyanser av…”, men på en tjänsteresa tyckte en kollega att jag borde läsa dem och lånade ut sin bok så jag fick kolla lite i den. Mängden stavfel, syftningsfel, grammatiska fel, avstavningar, meningsbyggnadsfel och udda radbrytningar var så många bara på de sidorna att jag insåg att även om jag velat läsa boken hade jag aldrig stått ut..

    • Marica 7 april, 2014 kl. 18:44 Reply

      Det är där jag är annorlunda. Jag kan bortse och ignorera fel i böcker till en viss gräns. Jag läster 50 shades… på originalspråket så kan inte uttala mig över hur översättningen är. Jag är heller ikke så god på engelsk grammatik så om det var mycket fel i även de böckerna, är det inget jag upptäckte på grund av just det.

      Jag älskar deckare som har en typ av arkeologiskt inslag och gärna lite resande bak i tiden. Ju längre desto bättre. Är en riktig historienörd och föredrar faktiskt böcker som utspelar sig i en annan tid än nutid.🙂

  3. Monika 7 april, 2014 kl. 17:20 Reply

    Jag kan bli väldigt irriterad på en bok som innehåller många slarvfel, mest språkliga då. Tycker det är nonchalant att släppa igenom en dåligt korrekturläst bok.

    • Marica 7 april, 2014 kl. 18:46 Reply

      Det kan jag absolut hålla med om. Att man inte värnar nog om sina läsare att faktiskt ta en extra korrekturläsning är bara för sorgligt.

Kommentera

