Inferno

Av Dan Brown
0552169595Originaltitel: Inferno
Antal sidor: 620
Läst på Språk: Engelska
Format: Pocket
Serie: Robert Langdon – 04

Robert Langdon – konsthistorikern och symbolikexperten som blev känd för miljontals läsare genom Da Vinci-koden – är tillbaka!

Skottskadad och drabbad av minnesförlust vaknar Robert Langdon i en sjukhussäng i Florens. Vid sin sida har han den vackra läkaren Sienna Brooks och med hennes hjälp försöker han få fast boven som har låtit sig inspireras av Dantes helvetesskildring Inferno. Följ med på en hisnande resa till en mystisk värld full av symboler och hemliga koder och lär dig massor på köpet.

Jag har inte läst något utav Dan Brown tidigare och har hört väldigt mycket blandat om honom. Så här efter boken känner jag också mig väldigt blandat.

Ja, författaren är väldigt god att beskriva miljö om än något enformig. Jag tycker historisk religion är jätte intressant vilket gjorde att boken blev väldigt bra för mig. Dessvärre så upptäckte jag fakta fel. Något jag tycker en så stor författare som Dan Brown verkligen inte ska utsätta sig för. Det verkade mer som att han hade tvistat historien mer till sitt eget tycke. Detta vet jag för att jag har varit i Italien och Venedig samt läst väldigt mycket historia. Blev väldigt osäker när jag plötsligt började läsa en annan version så jag googlade och fann ut att det jag redan visste också är det som stämmer. Enligt historikerna. Så där blev jag väldigt besviken.

Bortsett från det så är det en bra berättelsen med kamp mot klockan, ledtrådar och onda män. Bästa stenarna i en bok som denna. Slutet var twistat om åt ett håll som fick boken att plötsligt gå från verklig till overklig och lite science fiction i mina ögon så det var en liten besvikelse.

Förväntat betyg ifrån boktipset är 2.7 vilket stämmer ganska bra in på mig då jag ger den en 2,5.

betyg5

Taggat:, , , , , , ,

One thought on “Inferno

  1. Lena 16 juni, 2014 kl. 11:25 Reply

    Har läst alla Dan Brownes böcker och denna var inte en av de bästa.

Kommentera

