Black dog

Av: Stephen Booth
0006514324Originaltitel: 
Black dog
Antal sidor: 528
Läst på Språk: Engelska
Format: Pocket
Serie: Cooper and Fry – 01

Från en klarblå himmel gassar solen över byn Edendale i Peak District. Men idyllen störs av smattret från en polishelikopter, och på bergssluttningarna pågår ett febrilt sökande efter en försvunnen flicka, den femtonåriga Laura Vernon.
Hennes döda kropp påträffas av en pensionär som är ute med hunden. Gamle Harry förefaller veta mer än han vill yppa. Även den döda flickans far, en framgångsrik affärsman, tycks ha något att dölja.

Polisassistent Ben Cooper, född och uppvuxen i Edendale, har inga problem med att få byborna att prata. sämre går det för hans nyinflyttade kollega som ska hjälpa honom med utredningen, den tuffa och effektiva Diane Fry.
Under ytan pågår händelser som för den oinvigde kan förefalla betydelselösa, en Cooper börjar förstå att skälet till den tragiska händelsen måste sökas i det förflutna.

 

Det tog mig tre gånger att bli färdig med den här boken. Det är nog inte bokens fel till att det tog sådant tid utan mer att den är en sådan typisk gammaldags deckare som gjorde mig lätt uttråkad i början. Jag är mer van vid blod och död och spänning. Men denna boken är en mer typisk engelsk deckare där det inte sker så mycket och det mest är fokus på allt runt om kring. Vilket är härligt som omväxling, jag hade bara oturen att de två första gångerna jag plockade upp boken var jag inte i den rätta stämningen för det. Men efter andra gången förstod jag mer vilket typ av humör jag var tvungen att vara i för att den boken skulle vara rätt för mig. Tillslut var jag det och då blev boken plötsligt mycket bättre.

Det här är första boken av Stephen Booth jag läst och han har verkligen målat upp en fantastisk omgivning och intressanta karaktärer. Själva mordfallet är lite blek i jämnförelse med vad jag är van vid att läsa men det är ju inte Booths problem. Det är mitt eget. Så jag kommer nog definitvt att läsa en bok till i serien. 🙂

betyg7

2 tankar om “Black dog

  1. Monika 30 juli, 2014 kl. 07:52 Reply

    Jag blev helt såld på Booth när jag läste denna så jag letade upp de andra böckerna i serien också. Som jag givetvis inte läst än 🙂

    • Marica 30 juli, 2014 kl. 09:09 Reply

      Hehe. Ja jag letade lite igår efter de andra i serien men lite svåra att få tag på. Tror det blir en ordentlig Amazon beställning snart. 😀

Lämna en kommentar