Veckans bokbloggsjerka

jerka11Varje vecka så ställer Annika en fråga som vi som är med i bokbloggsjerka ska svara på.

Denna veckans fråga är:

Inspirationen till veckans jerka är hämtad från The Guardianas artikel Which book will never be find on your shelves?

Efter att ha funderat ett bra tag har jag äntligen kommit fram till ett svar på denna frågan. Det första som poppade upp i huvudet var Mein Kampf men fant sen ut att jag inte kan skriva upp den. För jag kanske en dag i framtiden kommer att läsa den. Antagligen lika stor chans som om jag skulle läsa bibeln men ändå. Missförstå mig rätt. Jag kan tänka mig att läsa den på grund av att jag är psykologiskt intresserad. Jag är intresserad av hur en man som han tänkte och resonerade sina handlingar. Även om boken är utgiven före andra världskriget tror jag att han baserade kriget på samma värderingar han hade redan när han skrev boken. Jag har heller inte läst bibeln då jag inte är religöst lagd. Så ni ser ju hur stor chansen är. haha.

Böcker jag däremot aldrig skulle vilja läsa eller ha stående i min bokhylla är utav författare så som Sophie Kinsella eller Marian Keyes. Böcker fylld med orealistiska kärlekshistorier och kvinnor som inte kan leva utan en man. Som många kanske redan vet så är jag förtjust i starka kvinnor som kan stå på egna ben och inte behöver en man. Om det dyker upp en kärlekshistoria i böckerna jag läser så gör det absolut inget. Tycker som regel om det för att det ger ett skönt avbrott. Men vill inte att boken ska ha just det syftet. Kärlek är inte allt. För mig är det tråkigt och enformigt. Antagligen lika tråkigt och enformigt som det är för dem som inte tycker om deckare och jag älskar deckare. 🙂 Kanske jag inte tycker om kärleksböcker för att jag får så mycket kärlek i det verkliga livet att för mig räcker det och jag behöver inte också läsa om det. Precis som poliser ser så mycket hemska saker i sin vardag så majoriteten vill säkert inte sitta hemma och läsa om mord hela kvällarna. Nu börjar jag filosofera och tänka för mycket så jag avslutar här.

911301577X 9113021648 9113028855 9174751050 9174751506 9175370956

5 tankar om “Veckans bokbloggsjerka

  1. Monika 9 mars, 2014 kl. 14:22 Reply

    Oj, vi läser nog Keyes böcker på olika sätt i så fall. Har läst flera stycken och jag har nog aldrig tolkat dem som att kvinnorna i dem inte kan leva utan en man. Snarare tvärtom 🙂

    • Marica 9 mars, 2014 kl. 14:37 Reply

      Ja det är ju det som är lite kul med hur olika man tolkar böcker. Det är ju kul att du tycker om dem i alla fall. 🙂

  2. Hanneles bokparadis 9 mars, 2014 kl. 20:51 Reply

    just det, i framtiden kanske man läser knasiga böcker…

  3. Freja 9 mars, 2014 kl. 21:14 Reply

    Kinsella, ja, men Keyes har en hel del böcker där målet INTE är att få en man. Annars är jag som dig, jag är inte alls intresserad av böcker som bara har kärleken som handling. Av den anledningen finns inga Harlequin i min hylla…

  4. Funderskan 12 mars, 2014 kl. 15:09 Reply

    Kinsella och jag går inte ihop! Tycker att språket inte är det bästa (trots att jag läser på svenska, och inte läst originalspråket, men hennes språk liksom skiner igenom översättarens).
    Den naiviteten som Kinsellas huvudkaraktärer har, är så jobbig att läsa om att jag dör inombords! Inga fler böcker av henne! Nu har jag gett henne två chanser – både i En shopaholics bekännelser och fristående bok!

Lämna en kommentar